Fritos'un yaptığına 'büyücülük' denir

Pepsi'nin cips markası Fritos paketinden 'haç' çıktı. Hatasını kabul eden firma ambalajlarını yenileyecek

Fritos'un yaptığına 'büyücülük' denir

Pepsi-Cola iştiraki olan ABD'li Fritolay-Doritos'un son ürünündeki 'haç' figürü, dikkatli tüketicinin gözünden kaçmadı. Doritos cips markasının satışa sunduğu son ürünlerinden 'Fritos Barbekü-Aroma Çeşnili Mısır Cipsi' paketinde domatese işlenmiş 'haç' işareti, firmaya çok sayıda şikâyet gelmesine neden oldu. Markanın, barbekü fotoğrafına yer verdiği ürün ambalajında, üç domates ve üç adet biber yanyana bulunuyor. Ortada bulunan domateste ise Hristiyanlığın kutsal sembolü 'haç' figürü yer alıyor.

FRİTOLAY: AMBALAJ DEĞİŞECEK

'Fritos Barbekü' cips paketinin üzerinde, sıralı domateslerden birinde fark edilen 'haç' figürünün kasıtlı olarak yapıldığı ileri sürülüyor. Bazı reklam uzmanları ise Doritos paketindeki domatese 'haç' simgesi çizilmesindeki temel nedenin, reklamda 'bilinçaltını etkilemeyi' amaçlayan 'subliminal' teknik olduğunu iddia ediyor. Uzmanlara göre figür, bilgisayar ortamında bilinçli olarak hazırlanmış.

İddialarla ilgili Yeni Şafak'a konuşan Fritolay yetkilileri ise olayda bir kasıt olmadığını belirtti. Bunun yanında, tüketicilerden yoğun tepki aldıklarını kaydeden firma yetkilileri, sözkonusu paketin değiştirileceğini açıkladı. Fritolay müşteri hizmetleri, "Kasıtlı bir durum söz konusu değil. Ancak buna rağmen önümüzdeki günlerde ürünün paketinin değiştirilmesine karar verilmiştir" ifadelerini kullandı. Açıklamada, paketin Türkiye'de hazırlandığı bilgisine de yer verildi.

'Pakete bilinçli olarak yerleştirildi'

Tüm İlahiyat Fakülteleri ve Yüksek İslam Enstitüsü Merkezi (TİYEMDER) Başkanı Selahattin Yazıcı, 'Hristiyan haçı'nın çok sayıda farklı figürle temsil edildiğini belirterek, reklamda kullanılan ve bariz biçimde fark edilen figürün 'Bizanz haçı' olduğunu söyledi.

Yazıcı, 'haç'ın domatese bilinçli olarak yerleştirildiğini savunarak "Bu net biçimde bilinçli olarak hazırlanmış Bizans veya gamalı 'haç'tır. 'Haç'ın orijinalidir. Bu işleri yapmak için çeşitli ülkelerde faaliyet gösteren çok sayıda kişi var. Yaptığımız saha çalışmalarında da benzerlerini gördük. Çok bilinçli ve propaganda amaçlı hazırlanmış bir resimdir" dedi.

Konuyla ilgili görüşlerini açıklayan İlahiyatçı Yazar Prof. Dr. Abdülaziz Bayındır da, figürün net bir haç sembolü olduğunu ve propaganda amaçlı olarak hazırlandığına inandığını belirterek, "Buna rağmen tepki vermek doğru olmaz. Herkesin dinî propaganda hakkı vardır. Doğal karşılamak lazım" değerlendirmesinde bulundu.

DOMATES BARBEKÜLÜK DEĞİL

Öte yandan Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ruhsar Yanmaz ise ambalaj için seçilen domateslerin 'biftomato' olarak bilinen 'barbekülük domates' bile olmadığını kaydetti. Yanmaz, "Domatesler, 2 odacık ile 8 odacık arasında farklı odacık sayısına sahiptir. 4 odacıklı domateslerde bu şekle yakın bir figür oluşabilir. Ancak içi beyaz olmaz. Fotoğraftaki domates 'barbekü' olarak isimlendirilse de ambalajda yer alan domates 'biftomato' olarak bilinen barbekü cinsi domates değildir" diye konuştu.

SUBLİMİNAL REKLAM YAPILMIŞ

Çok sayıda ürünün ambalaj tasarım çalışmalarını gerçekleştiren görsel efekt uzmanı Serhan Akalın'a göre, ürün yüzde 90 photoshop mahsülü… Akalın, ambalajda kullanılan yöntemin ‘Subliminal Reklam' tekniği ile hazırlandığını belirterek, gerçekte domates bu şekle sahip olsa bile, haç figürüyle çakışması için özel tasarımla figür belirginleştirilmiş” dedi

FOTOĞRAFIN ORİJİNALINI GÖSTERSİNLER

Görsel Efekt Uzmanı Serhan Akalın, “Bizce phoshop darbesi yapıldığına inanıyoruz. Reklamcı gözüyle baktığımda ben de tesadüfen gördüm. Subliminal teknik gereği domates şekli öyle olsa bile ayrıca bilgisayar tekniği ile kontrast oranlarıyla oynanmış. Bunun böyle olup olmadığını anlamının ve markanın bu iddiayı üzerinden atmasının en güzel yolu da, ambalajda kullanılan domates fotoğrafının orijinalini kamuoyu ile paylaşmasıdır. Eğer orijinal fotoğrafı gösterirlerse, üzerinde nasıl değişiklik yapıldığı ortaya çıkacaktır” dedi.

SUBLİMİNAL REKLAM NEDİR?

Subliminal Teknik bilinçaltı reklamcılık olarak tercüme ediliyor. Yöntem reklamlarda, bilinçaltına gizli mesaj ve resimler göndererek, tüketiciyi etkilemeyi hedefliyor. Gözle görülmeyen bu mesaj ve resimler bilinçaltına ulaşıyor ve tüketici üzerinde normal bir reklamdan çok daha yüksek oranda etki bırakıyor. Amerika'da yasaklanan bu reklam tekniği Türkiye'de ‘gizli reklam' başlığı altında yasaklanmış durumda.

Yorum Yap

Yorumlar

Henüz yorum yapılmadı!
CHP'den eksik ama doğru tohum hamlesi

CHP'den eksik ama doğru tohum hamlesi

2006 yılında çıkarılan ve yürürlükteki 5553 sayılı kanın kadim / atalık /ananevi / eski / fıtrî / tabii tohumlarla ilgili pek çok konuda yasaklar getiriyordu. Genetik yapısıyla oynanıp hibrit adı altında satılan tohumları dayatan ve tabii tohumlara yönelik yasak getiren kanunun değişmesi için CHP, TBMM'ye teklif sundu. Gıda Hareketi olarak tüm siyasi partilere bu teklifi destekleme ve bir an evvel kanunlaştırma çağrısı yapıyoruz.

Bayer insanlığı kanser yaptığını kabul etti

Bayer insanlığı kanser yaptığını kabul etti

Alman ilaç ve kimya devi Bayer, yabani otlara karşı kullanılan glifosat maddesinin kansere yol açtığı gerekçesiyle hakkında açılan davalarda anlaşma yoluna gitti. Bayer, davacılara 10 milyar 900 milyon dolar ödeyecek.

GDO'lu tohum yok cümleleri yalanmış, işte gerçekler

GDO'lu tohum yok cümleleri yalanmış, işte gerçekler

Türkiye’de GDO’lu tohumun üretim ve satışı yasak olmasına rağmen büyük bir skandal ortaya çıktı. Tarım ve Orman Bakanlığının her türlü deneme ve incelemeleri yapılarak satışına izin verilen belgeli tohum da bile GDO tespit edildi.

Meyve ve sebzelerdeki büyüme hormonuna dikkat

Meyve ve sebzelerdeki büyüme hormonuna dikkat

Karpuzun içindeki çatlaklar çok büyük bir tehlikenin habercisi olabilir. Bu çatlaklar, forchlorfenuron adındaki büyümeyi artırıcı kimyasalın sonucunda oluşuyor.

Şeker ve şekerli içecekler kanser riskini artırıyor

Şeker ve şekerli içecekler kanser riskini artırıyor

Fransız bilim adamlarının yaptığı araştırma, günde fazladan 100 mililitre şekerli içeceğin, kansere yakalanma riskini yüzde 18 artırdığını gösterdi.

Gerçekler er geç ortaya çıkar: İşte ilginç bir araştırma

Gerçekler er geç ortaya çıkar: İşte ilginç bir araştırma

Dokuz Eylül Üniversitesi (DEÜ) Tıp Fakültesinde bir grup bilim insanı, deney hayvanlarıyla yaptığı çalışmada, yayık tereyağının 'öğrenmeyi olumlu etkilediğini', 'margarinin ise 'depresyonu tetiklediğini' tespit etti. Kaynak: Bilim adamları margarin, ayçiçek yağı, zeytinyağı ve tereyağını inceledi sonuç şaşırtıcı

'Aflatoksin içermeyen süt bulamadım'

'Aflatoksin içermeyen süt bulamadım'

Akredite laboratuarda yaptırdığım analiz sonuçlarında aflatoksin içermeyen süt bulamadım. Tamamen önlenebilir bu durum üretici hatası olup, sütü işleyen firmalarla hiçbir ilgisi yoktur.

Yerli sığır ırklarımız ve sağlıklı süt

Yerli sığır ırklarımız ve sağlıklı süt

Ülkemizde, dünya sığır ırkları listesine girmiş 4 ana sığır ırkı bulunmaktadır.

Gıda Hareketi bir kez daha haklı çıktı

Gıda Hareketi bir kez daha haklı çıktı

Sağlık ve Gıda Güvenliği Hareketi'nin dünyada bir benzeri daha olmayan Ambalajlı İçme Suları Raporu yayınlandığında başta su firmaları olmak üzere Sağlık Bakanlığı'nın saldırısına maruz kalmıştı. Suç duyurularında bulunulmuş ancak savcılar Gıda Hareketi yetkililerini haklı bulmuştu.